Het ontstaan van de

Vereniging  Harzer Module Bahn Nederland 


Hoe het bij ons begon

 

Al vanaf het prilste begin heb ik al samen met mijn broer(tje) al interesse gehad aan modeltreinen, ingegeven door onze papa, dit zijn dan wel treinen van vooral Marklin en in de schaalgrootte 1:87.

 

We hebben samen met onze papa op verschillende grote treinbanen gespeeld, deze banen zijn altijd na verloop van enige dagen weer afgebroken en in de div. opbergdozen achter het gordijn op onze zolder opgeborgen geweest. Na verloop van tijd is de baan weer opgebouwd en weer opgeruimd. Dit herhaalde en herhaalde en herhaalde zich telkens weer.

 

Het opbouwen en afbreken blijft altijd leuker, dan uiteindelijk rondjes rijden.

 

We hebben dit volgehouden tot ik uit huis vertrok waarna ik verder ben gegaan, maar dan met een gelijkstroombaan naar voorbeeld van de NS.

 

Mijn broer is doorgegaan met het vergaren van de grotere modellen in schaal 1:22,5 het zogenaamde LGB ook wel Ilm genaamd.

 

Nadat ik dankzij mijn broer op Marktplaats in 2012 tegen een verdwaalde Piko 199 872 aan liep, geheel digitaal, met alles er op en eraan, sprak dit mij meteen aan, schaal HO ging aan de kant en vanaf dat moment is het schaal 1:22,5 geworden.

 

Door mijn bezoeken aan de smalspoorbanen van de HSB in de Harz, waar nog voornamelijk met stoomlocomotieven wordt gereden, spreekt mij deze al enige jaren aan zodat ik verder ben gaan kijken naar wat er zo al op de markt is te verkrijgen en dat is best nog wel veel.

 

De 2e loc is de DR BR 99-6001 geworden en ja dan kan je niet meer terug, geheel verknocht aan deze. schaal.1:22,5

 

Nadat een groot gedeelte van mijn H0 artikelen te hebben ingewisseld voor meer spullen schaal 1 :22,5 heb ik ook de interesse een beetje bijgesteld, was het voorheen Nederlands materieel,  echter vanaf dat moment is de prioriteit geheel bij de Harz te recht gekomen.

 

Er is veel materieel verkrijgbaar zowel in DR, als in de latere HSB uitvoering. Ik ben mij geheel gaan inleven in DR tijd, terwijl mijn broer zich voornamelijk in de HSB  uitvoering is geïnteresseerd, aangevuld met smalspoor van de Zwitserse FO/Rho, laat de gedachte maar eens gaan naar de ”Glaxier Express”.

 

Inmiddels is onze zoon ook erg te spreken over het modeltreinvirus waarbij zijn voorkeur meer uit gaat naar de HSB.

 

Ook onze Pa is nu ook met het virus besmet, maar voor hem geld, alles is leuk als hij er maar wat aan kan prutsen,

 

Om het geheel te laten rijden hebben we gekozen voor het module systeem van de spoor II club daar we niet beschikken over genoeg ruimte in de tuin, laat staan op de zolder want die mogelijkheid is er domweg niet.

In het najaar van 2016 ben ik samen met mijn broer, welke werkelijk een nog grotere liefhebber is geworden van het schaal 1:22,5 gebeuren, uitgenodigd om met onze gezamenlijke modulebaan onze opwachting te maken op de opendag van de modelspoor II groep te Rotterdam.

 

Gezien de vele positieve reacties die we hebben ontvangen op ons kleine stukje Harz welke we hebben getoond, heeft ons doen besluiten om dit veder uit te bouwen naar nog meer optredens en deelnames aan festivals onder een op te richten verenging.

 

Hoofdzaak is en blijft ”Smalspoor in de Harz”. Bijkomend voordeel is dat in verenigingsverband alles makkelijker is op te bouwen en af te breken, nog een belangrijk punt, het is heel veel leuker om met ons allen een stukje smalspoor te laten zien aan een breder publiek dan alleen je familie en kennissen.

 

Ik heb zowel mijn vader als mijn broer zo ver gekregen om samen met mij iets op te zetten om vaker aan festivals en manifestaties deel te gaan nemen.

Voor alsnog beginnen we klein vanuit huis, maar wie weet wat er zich allemaal gaat ontwikkelen in de toekomst.

 

Voor een bredere kijk, ga gerust verder op onze site, daar kan je vernemen wat we in korte tijd al hebben weten te bereiken.

 

 

 

 

De voorzitter

 

P.A.N. Esseling

 

www.hmbh.nl